تیغ اره‌های دیسکی

تیغ اره مدور یا تیغه دیسکی الماسه مورد استفاده‌ترین تیغه‌ در نجاری و صنعت چوب به شمار می‌رود. این تیغه‌ها در انواع ماشین‌های نجاری از قبیل: اره میزی، دورکن، فارسی بر، اسلایسرها، دستگاه‌های CNC و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تیغه اره‌های دیسکی  الماسه در صنعت برای برش یا پرداخت چوب، مواد مشتق شده از چوب یا پلاستیک، فلزات غیر آهنی و کامپوزیت‌ها استفاده می‌شود.

تعداد و شکل دندانه‌ها دو عامل مهم در این نوع تیغ‌اره‌ها است که باعث ایجاد تفاوت در کارایی آن می‌شود. در اینجا به بررسی این دو عامل می‌پردازیم.

  • تعداد دندانه‌ها

هرچه تعداد دندانه‌ها بیشتر باشد، حجم باربرداری کم تر و تعداد دفعات باربرداری بیشتر است و برشی صاف و نرم اتفاق می‌افتد. تعداد تیغه کم‌تر به این معناست که تعداد دفعات باربرداری کم‌تر است؛ اما در هر بار برخورد تیغ اره گرد با ماده، حجم بیشتری برداشته می‌شود. تعداد بالای دندانه برای برش صفحاتی مانند MDF و ملامینه بسیار مناسب است و تعداد تیغه کمتر برای برش چوب خام و سخت. آنچه که اهمیت دارد و در اینجا مورد بحث است، فاصله میان دندانه‌هاست که تعداد دندانه‌ها را شکل می‌دهد.  هر چه فضای بین دندانه‌ها بیشتر باشد، باربرداری راحت‌تر صورت می‌گیرد. به‌عنوان مثال در تیغه‌های مخصوص چوب خام فاصله بین دندانه‌ها بیشتر از تیغه MDF است. تیغه‌های با فضای بین دندانه‌های زیاد، چوب‌های ضخیم را به راحتی و با سرعت برش می‌دهند.

  • شکل دندانه‌ها

یک ویژگی مهم دیگر درتیغه‌ اره‌های دیسکی، شکل دندانه‌های آن است. شکل دندانه و زاویه قرارگیری الماسه ها است که نوع کارآیی تیغه را تعیین می‌کند. شکل دندانه مشخص می‌سازد که تیغه برای چه برشی (برش عرضی، برش طولی، برش MDF، برش لمینیت، برش چوب خام یا … ) مناسب است.

تیغ اره‌های دیسکی

 

 

تعداد و شکل دندانه‌ها دو عامل مهم در تیغ‌اره‌های دیسکی است که باعث ایجاد تفاوت در کارایی آن‌ها می‌شود.

 

تیغه اره‌های دیسکی براساس نوع ماده‌ای که برای آن مورد استفاده قرار می‌گیرند، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • تیغه اره دیسکی برای برش چوب خام

    تیغه‌های مخصوص چوب خام معمولاً برای برش چوب‌های خام و سخت استفاده می‌شوند. در برش چوب هر چه با چوب سخت‌تری روبه‌رو باشیم، تیغه اره می‎‌بایست تعداد دندانه‌های کمتری داشته باشد تا یک برش سریع و تمیز را همراه داشته باشد.

    تیغه چوب‌بر امکان برش ورقه‌های‌ MDF را نیز دارد؛ اما باعث این کار باعث لب پر شدن قسمت برش و کیفیت پایین در برش‌کاری می‌شود.

    تیغ اره‌های دیسکیتیغ اره‌های دیسکی

  • تیغه اره دیسکی برای برش MDF

این تیغه‌ها برای برش صفحات ام دی اف و روکش ملامینه مناسب‌اند. شکل ظاهری و شیوه قرارگیری دندانه‌ها در این تیغه به گونه‌ای است که برش‌ها باعث شکستگی و لب پریدگی در خط برش نمی‌شود.

تیغ اره‌های دیسکیتیغ اره‌های دیسکی

  • تیغه اره دیسکی برای برش PVC

از این تیغه‌ها برای برش ورقه‌های  PVC، پلکسی گلس، روکش چوب، کف پوش‌های لمینیت، تخته چند لایی و … استفاده می‌شود. این تیغه‌ها معمولاً دندانه‌های ریز، کم‌عمق و نزدیک به هم دارند و  ورقه‌های نازک را به‌راحتی برش می‌دهند.

تیغ اره‌های دیسکی

تیغ اره‌های دیسکی

  • تیغه اره دیسکی برای برش کامپوزیت‌ها

به علت جنس خاص و سخت کامپوزیت‌ها و مشتقات آن، برای برش آن‌ها به تیغه‌های مخصوص نیار داریم، زیرا که در صورت استفاده از تیغه نامناسب، برش به خوبی صورت نمی‌پذیرد و دارای لبه‌های نامنظم و شکسته خواهد شد. تیغه‌های مخصوص کامپوزیت‌ها دارای تعداد دندانه‌های بیشتر و با عمق کم است که برش‌های بدون لب پریدگی را به ارمغان می‌آورد.

تیغ اره‌های دیسکیتیغ اره‌های دیسکی

 

 

 

  • تیغه اره دیسکی برای برش فلزات غیر آهنی

تیغه مخصوص برای برش فلزات غیر آهنی، شکلی مشابه تیغه MDF بر دارد، با این تفاوت که جنس تیغه و بدنه این ابزار، با توجه جنس فلزی که برای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، متغیر است.

تیغ اره‌های دیسکی

  • تیغه برش خط زن

خط زن ‌ها در دستگاه‌های دورکن و پنل بر مورد استفاده قرار می‌گیرد و با ایجاد یک شیار بسیار کم‌عمق هم‌راستا با تیغه اصلی مانع از ایجاد لب پریدگی در صفحات ام دی اف، کورین و ملامینه می‌شود. جهت گردش خط زن مخالف جهت گردش تیغه اصلی است، قطر و اندازه کوچک‌تری نسبت به سایر تیغه‌های معرفی شده دارد و تعداد دندانه و تراکم آن روی  این تیغه‌ها نیز کم است.

تیغ اره‌های دیسکیتیغ اره‌های دیسکی

تیغ اره‌های دیسکی

شرکت لایتز به‌عنوان تأمین‌کننده طیف کاملی از محصولات در صنعت چوب، شریک مناسبی برای شما در زمینه انتخاب اره دیسکی مناسب به حساب می‌آید. لایتز برای هر اقدامی اعم از برش، پرداخت و …، هر جنسی از قبیل چوب، پلاستیک، فلزات غیر آهنی و … و هر دستگاهی از جمله دورکن، فارسی بر،  CNC  و … راه حلی مناسب دارد. تنوع ابزار لایتز، خلاقیت و نوآوری این شرکت (تکنولوژی کاهش صدا، افزایش طول عمر ابزار و …)، ارائه راهکارهای متناسب با کسب و کار شما (شخصی سازی ابزار مورد استفاده شما) و … موجب می‌شود تا با انتخاب این برند، افزایش بهره‌وری و پویایی کسب و کار خود را افزایش داده و از رقبای خود متمایز شوید.

گروه ابزار عمویی، پیشگام در صنعت چوب کشور با بیش از چهل سال نمایندگی انحصاری برند لایتز آلمان، آماده ارائه خدمات به فعالان و علاقه‌مندان صنعت چوب ایران است تا خیالتان را از بابت ساخت محصولی بی‌نظیر و منحصر به فرد آسوده سازد.

تیغ اره‌های دیسکی